een kinderhand en robothand reiken naar elkaar

Je laptop heeft geen slecht humeur – over gezichten in toilettassen en denkende apparaten

Als je naar onderstaande afbeelding kijkt, zie je misschien – net als ik – niet alleen een toilettas, maar ook een (beetje chagrijnig) gezicht. Dit verschijnsel wordt pareidolie genoemd: je denkt iets bekend (meestal gaat het om gezichten) te zien in willekeurige vormen.  Tijdens de lessen digitale geletterdheid kom ik regelmatig een verwant fenomeen tegen: […]

blokkentoren met een kinderhand

Unplugged activiteiten voor computational thinking

In een eerdere blogpost vertelde Kristel al wat computational thinking inhoudt. Kort gezegd is het een manier van denken waarbij je problemen opdeelt in kleinere stappen en systematisch naar oplossingen zoekt. Dit helpt niet alleen bij programmeren, maar ook bij het ontwikkelen van probleemoplossend denken, kritisch analyseren en logisch redeneren in het dagelijks leven. Wat […]

Van Scratch naar Python: hoe maak je de overstap?

Zoals Kristel in een eerdere blogpost al schreef, Scratch is toegankelijk, leerzaam en leuk. Waarom dan de overstap naar Python? Bij De Programmeerschool werken we vaak met Scratch, vanaf Scratch Jr. in de onderbouw tot Scratch in de midden- en bovenbouw. De mogelijkheden met Scratch zijn groot. Maar in plusklassen of bij langere trajecten willen […]