laptop met chatGPT op het beeldscherm

AI in de klas: Tijd om leerlingen ermee te leren spelen!

Vandaag gebeurde er iets opmerkelijks op kantoor. Terwijl ik aan het werk was, hoorde ik een geweldig nummer dat ik niet herkende. Nieuwsgierig vroeg ik wie de artiest was. Het antwoord verraste me: het nummer was het product van een van onze lessen!

In deze les schrijven leerlingen een song, waarbij ze met behulp van gespecialiseerde AI programma’s zowel de songtekst, als de muziek, als de albumcover maken.Een enorm populaire opdracht, waar de leerlingen enthousiast aan werken. Een van die nummers was zelfs zó goed, dat het zo de top 40 in had gekund!

AI in de SLO-Leerdoelen: Kansen en Uitdagingen

Met de nieuwe SLO-leerdoelen wordt één van de negen doelen gewijd aan Artificial Intelligence (AI). Hoewel dat misschien wat overdreven lijkt, ben ik blij dat we AI als verplicht onderwerp gaan behandelen. Het is belangrijk dat leerlingen niet alleen bekend raken met de technologie, maar er ook op een verantwoorde manier mee leren omgaan. Het biedt namelijk niet alleen uitdagingen, maar ook enorme kansen.

Veel docenten waarmee ik spreek, zijn toch wat terughoudend. Niet omdat ze bang zijn voor dystopische scenario’s zoals in The Matrix of I, Robot, maar omdat ze zien hoe AI leerlingen in staat stelt om te creëren zonder er al te veel moeite voor te doen. Huiswerk, werkstukken, zelfs gedichten – AI kan het sneller, nauwkeuriger en vaak nog beter. De vraag is dan ook: hoe zorg je ervoor dat leerlingen blijven oefenen en zelf leren nadenken, als ze weten dat AI de klus voor ze kan klaren?

AI staat nog in de kinderschoenen, maar zelfs nu al kan het een geweldige hulp zijn bij het maken van teksten, beelden en – laten we eerlijk zijn – zelfs sinterklaasgedichten. En deze generatie leerlingen weet dat donders goed. AI verbieden is daarom geen oplossing; de verleiding is te groot. En wees eerlijk: als wij de keuze hebben tussen lopen of de trein pakken, kiezen we toch ook vaak voor de snellere optie?

AI als Hulpmiddel: Kritisch Denken en Eigen Inbreng van Leerlingen

Wat belangrijk is, is dat we leerlingen leren wat AI precies is, wat het kan en wat het vooral níet kan. Ze moeten leren hoe ze de sterke kanten kunnen benutten en de valkuilen kunnen vermijden. Dat betekent dat ze goed moeten nadenken over de vragen die ze aan AI stellen, kritisch de antwoorden moeten controleren, en altijd alert blijven op eventuele fouten of misinterpretaties, want die komen nog regelmatig voor.

Een voorbeeld: laat AI gerust de basis van je spreekbeurt over cavia’s schrijven, maar zorg ervoor dat je de tekst controleert, aanvult met je eigen persoonlijke touch, en controleert op feitelijke juistheid. Zo zorg je niet alleen voor een interessante spreekbeurt, maar ook voor een overtuigende presentatie die je met plezier geeft.

Voor docenten betekent dit dat we anders naar prestaties moeten kijken. De kwaliteit van werkstukken en presentaties zal waarschijnlijk stijgen, maar dat betekent niet dat we alleen moeten focussen op de inhoud. Het echte leerproces zit in de originaliteit, creativiteit en persoonlijke inbreng van de leerling. Was de presentatie overtuigend? Paste de inhoud bij het publiek? Was er sprake van een eigen visie of invalshoek? Zo kunnen leerlingen met trots zeggen: dit is mijn eigen bijdrage.

De integratie van AI in het onderwijs is onvermijdelijk. Maar in plaats van de technologie te vrezen, kunnen we leerlingen juist leren om ermee te spelen en het op een verantwoorde manier te gebruiken. Door AI te omarmen, maken we onze leerlingen klaar voor de toekomst, waarin technologie een steeds grotere rol zal spelen. Laten we ervoor zorgen dat ze die toekomst met vertrouwen tegemoet kunnen zien!