Mogelijkheden voor subsidies

Ontdek hoe jouw basisschool subsidies in kan zetten voor het inkopen van programma’s digitale geletterdheid in 2024/2025 en 2025/2026.

Subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden

Dankzij deze subsidie kunnen scholen gebruikmaken van bewezen effectieve interventies die bijdragen aan de verbetering van basisvaardigheden, waaronder digitale geletterdheid
Er zijn twee subsidieregelingen: Voor prioriteitsscholen 2024/2025 (scholen met het oordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ van de Inspectie van het Onderwijs) én voor alle andere scholen 2024/2025.

Voorbeelden van interventies:
o Extra instructie en onderwijstijd voor leerlingen
o Professionalisering van leerkrachten: Workshops, trainingen en coaching om leerkrachten up-to-date te houden met de nieuwste ontwikkelingen.
o Instrument voor voortgangsmeting: onze methode stelt leerkrachten in staat leerlingen te monitoren op het gebied van DG.
Met deze interventies kunnen scholen digitale geletterdheid effectief integreren in
hun onderwijsprogramma en leerlingen voorbereiden op een digitale toekomst.

IFO-subsidie

Vanaf 1 november kun je de Subsidieregeling Internationalisering Funderend Onderwijs (IFO) aanvragen voor het jaar 2025. Deze subsidie biedt een uitgelezen kans om Digitale Geletterdheid te verankeren in het onderwijs op jouw basisschool.
De IFO-subsidie kan worden gebruikt voor activiteiten waarbij leerlingen en leerkrachten hun digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo kun je workshops, trainingen en advies inzetten om digitale vaardigheden te bevorderen, o.a. op het gebied van programmeren en veilig internetgebruik. In het primair onderwijs kun je een subsidiebedrag van € 5.000,- aanvragen.

Subsidieregeling verbinding PO-VO

De Subsidieregeling Verbinding po-vo is bedoeld om de samenwerking tussen scholen in het primair onderwijs (po) en het voortgezet onderwijs (vo) te bevorderen, met als doel de overgang van leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezetonderwijs te versoepelen.

Voorbeelden van activiteiten:
o De subsidie kan worden gebruikt om verbindingsplannen op te stellen als het gaat om de ontwikkeling van activiteiten digitale geletterdheid
o Professionalisering van leerkrachten: trainingen en workshops voor leerkrachten op het gebied van digitale geletterdheid.

Subsidie School en Omgeving

De subsidieregeling School en omgeving 2023-2025 heeft als doel om meer leerlingen een buitenschools aanbod te bieden dat past bij de lokale behoefte en omgeving, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, ongeacht hun thuissituatie of omgeving.
Het programma verrijkte schooldag, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, omvat o.a. de cognitieve ontwikkeling. Onze lessen digitale geletterdheid bieden kinderen de mogelijkheid om hun cognitieve vaardigheden te versterken door middel van praktische en relevante activiteiten. Het helpt hen niet alleen om technologisch vaardig te worden, maar ook om kritisch te denken, creatief te zijn en effectief te communiceren in een digitale wereld.
Voorbeelden van naschoolse cursussen:
1. Cursus Scratch beginners of gevorderd: In 6-9 lessen leren kinderen programmeren in Scratch. Wekelijks worden nieuwe programmeerblokken
aangeboden, zodat kinderen aan het eind van de reeks hun eigen interactieve verhalen, animaties en games opleveren als Flappy Bird of Zelda.
2. Cursus Python beginners of gevorderd: Python is een populaire programmeertaal die geschikt is voor beginners en gevorderden. In 6-9 lessen
leren kinderen hoe ze eenvoudige programma’s kunnen schrijven, gegevens kunnen analyseren en zelfs webtoepassingen kunnen bouwen.
3. Cursus Kinderpersbureau: Dit is een creatieve cursus waarin kinderen leren hoe ze verhalen kunnen schrijven, interviews kunnen afnemen en artikelen online kunnen publiceren. Ze kunnen leren over journalistiek, redactie en online communicatie. Het helpt hen niet alleen hun schrijfvaardigheden te ontwikkelen, maar ook hun nieuwsgierigheid en kritisch denkvermogen.
4. Zomerkamp/Winterkamp: Gedurende de schoolvakantie verzorgt De Programmeerschool een kamp. Doorgaans duurt een kamp tussen de 3-5
dagen. Doel van het kamp is om kinderen kennis te laten maken met programmeren via Scratch. Gedurende de week wordt de creativiteit van
kinderen optimaal gestimuleerd en de probleemoplossende vaardigheden ontwikkeld. Zodat ze enthousiast worden voor de wereld van technologie ende magie van programmeren ontdekken.
Al onze cursussen kunnen wij gemakkelijk aanpassen aan leeftijd en niveau.
Daarnaast kunnen wij ook in opdracht een specifiek thema onderwijzen, bijvoorbeeld Programmeren met de Micro:bit’ of ‘Websites bouwen’.

Kijk voor de subsidie experimenteerregeling op onze aparte pagina over dit onderwerp.