Onze methode

Leren door te doen

De Programmeerschool biedt een onderbouwde methode voor Digitale Geletterdheid. We hanteren het KVA-model, waarbij we ons richten op:

• Kennis over het hoe en waarom van technologie.
  • Vaardigheden in omgaan met technologie: o.a. door programmeren.
  • Attitude: omgaan met complexe situaties en ethische dilemma’s.

Bij ons gaat het verder dan alleen de SLO-doelen voor Digitale Geletterdheid. In onze lessen staat leren door te doen centraal. Op deze manier leren kinderen niet alleen kennis vergaren, ze worden ook écht digitaal vaardig. Essentieel onderdeel van het leerproces hierbij is de persoonlijke feedback van de vakleerkracht. Weten wat je fout doet en waarom, zorgt ervoor dat je leert en deze fouten niet opnieuw maakt. Dit heeft een aantoonbaar positief effect op leren.

Bij de uitvoering van onze methodelessen speelt ons eigen leerplatform een centrale rol. Via dit platform is ons interactieve lesmateriaal voor de vakleerkrachten beschikbaar.

Leermethode

Groep ½

• Kennismaken computers
  • Patroonherkenning
  • Data verzamelen en interpreteren
  • Nog geen fysieke interactie met een computer

Onderbouw

• Computer leren gebruiken
  • Algoritmen, Patroonherkenning
  • Sorteren
  • Woordenschat

Middenbouw

• Betrouwbare informatie
  • Gebruik Word
  • Veilig op het internet
  • Eerste programmeerbegrippen
  • Robotica
  • Algoritmen, Patroonherkenning, Abstract denken

Bovenbouw

• Social media management en bewustzijn
  • Programmeren
  • Excell en Powerpoint
  • Website maken
  • AI
  • Computational thinking

Bij De Programmeerschool besteden we veel tijd aan het oefenen van de vaardigheden rondom Computational Thinking. Niet in de laatste plaats omdat deze ook zeer relevant zijn voor de ontwikkeling van de leervaardigheid van de leerling op andere gebieden. Zo is abstractie sterk gelinkt aan begrijpend lezen, decompositie aan studievaardigheid en patroonherkenning aan rekenen. We oefenen deze vaardigheden los van elkaar met gerichte oefeningen en in samenhang, onder andere door de leerlingen te leren programmeren. Het programmeren is, ondanks wat de naam van onze school doet vermoeden, niet een doel op zich.

Met onze eigen methode en gepassioneerde vakleerkrachten kunnen wij:

• scholen in staat stellen aan de wettelijke eisen te voldoen;
  • leerkrachten volledig ontzorgen;
  • hele klassen één of meerdere dagen overnemen t.b.v. ziektevervanging, invulling vacatures en/of werkdrukverlaging;
  • een duurzame oplossing bieden door leerkrachten op te leiden onze methode zelfstandig te leren uitvoeren.