Onze aanpak

Het implementeren van Digitale Geletterdheid vergt tijd en inspanning. Alleen door goed samen te werken met het team en hen te ondersteunen kan DG efficiënt en succesvol worden geïntegreerd. Om hier zo laagdrempelig mogelijk mee te starten introduceren wij een kwalitatieve, geïntegreerde aanpak in de vorm van het DPS 3-stappenplan.

Stap 1 – Workshop: informeren en inspireren

Doel: Deze workshop helpt scholen de eerste stap te zetten als het gaat om de integratie van Digitale Geletterdheid in het onderwijs.

Thema’s die aan bod komen:

Thema’s en doelen: Wat houdt DG precies in en welke kennis en vaardigheden moeten leerlingen vanuit wet- en regelgeving verwerven?

  1. Inventarisatie en integratie: Waar staan de leerkrachten als het gaat om DG in de klas en waar en wanneer kan DG worden geïntegreerd?
  2. Leerlijn en leermateriaal: Wat moeten leerlingen ieder leerjaar aangeboden krijgen en welk leermateriaal helpt bij het bereiken van deze doelen?
  3. Samenwerken en professionaliseren: Welke teamleden kunnen worden opgeleid tot digitale experts binnen de school.

Tijdsduur: 2 uur
Kosten: € 995,- excl BTW

Stap 2 – Plan van aanpak

Dit plan van aanpak omschrijft hoe de invoering van digitale geletterdheid op school wordt aangepakt en hiermee stapsgewijs wordt geïntegreerd in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Het plan omvat een:

  • Visie op DG vanuit de school.
  • Leerlijn met SLO-doelen i.c.m. het huidige curriculum (KVA-methode).
  • Gedetailleerde jaarplanning voor het integreren van DG in het lesprogramma.
  • Meerjarenplan met doelstelling t.a.v. de borging van digitale geletterdheid.
  • Opleidingsplan met ontwikkelingsactiviteiten om leerkrachten bij te scholen.

Doorlooptijd maximaal 3 maanden
Kosten: op aanvraag

Stap 3 – invoering en uitvoering in één

Vanuit onze onderbouwde methode verzorgen de vakleerkrachten van De Programmeerschool het onderwijsprogramma DG in de klassen. De school kiest in welke klassen en op welk moment de lessen worden verzorgd, desgewenst op dagen van onderbezetting.

Twee vliegen in één klap:

De vakleerkracht neemt de lessen over als er (tijdelijk) geen groepsleerkracht beschikbaar is én leerlingen krijgen toegang tot gespecialiseerde kennis en vaardigheden.

Geen vervangingsbehoefte maar wel digitale geletterdheid lessen? De Programmeerschool biedt de mogelijkheid om groepsleerkrachten gedurende onze lessen op te leiden.

Voor het uitvoeren van onze interactieve lessen maken we gebruik van ons eigen leerplatform.

Volledig flexibel in te plannen.