Experimenteerregeling subsidie

Dankzij Experimenteerregeling Utrecht Leert, kunnen veel basisscholen in Utrecht met ingang van het nieuwe schooljaar kosteloos aan de slag met de methode digitale geletterdheid van De Programmeerschool.
Utrecht Leert is een initiatief van samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en (overheids-) partners. Het doel? Lerarentekort in de regio Utrecht terug te dringen en leraren te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling voor een sterkere onderwijssector. Onderdeel van werkpakket 3: ‘Anders Leren en Organiseren’ biedt scholen de mogelijkheid om kosteloos gebruik te maken van de expertise van De Programmeerschool. Dit heeft twee belangrijke voordelen:
Werkdrukverlaging voor het team: De activiteiten van de vakleerkracht dragen bij aan het verlichten van de werkdruk voor het team.
Digitale geletterdheid inbedden in het curriculum: Scholen kunnen digitale geletterdheid op een gestructureerde manier integreren.  Denk hierbij aan:

• Wekelijkse lessen: De vakleerkracht geeft gedurende een langere periode wekelijkse lessen digitale geletterdheid aan verschillende groepen.
  • 3-stappenplan: Een geïntegreerde aanpak met een workshop, een plan van aanpak en de invoering en uitvoering van lessen.
  • Schoolbegeleiding: Training en co-teaching voor de leerkrachten

Experimenteerregeling in de praktijk

Vakleerkracht Renske van De Programmeerschool geeft een inkijkje in haar werkweek boordevol digitale technologie en dikke knuffels: “Het leuke aan lesgeven? De verwondering, de waardevolle gesprekken en vuurtjes aan zien gaan.” Maandag en dinsdag in een groep 8 klas stelt ze de groep – en haarzelf – voor de uitdaging om in twee dagen een role playing game (RPG) te maken. Renske vertelt: “Gedurende de dag zien we gemotiveerde kinderen (en ja, soms ook frustratie, dat hoort bij programmeren) en als bedankje krijg ik een aantal dikke knuffels.”  Op woensdag staat Renske met haar collega van De Programmeerschool voor groep3 – zodat de groepsleerkracht op cursus kan. “Stiekem vond ik het best een beetje
spannend, groep 3, aan het begin van het schooljaar, laten werken met eencomputer… Maar wat was het leuk! De leerlingen hadden het inloggen al een keer geoefend met de eigen leerkracht en ze hadden veel zin om aan de slag te gaan. We hebben een programmeerspelletje gedaan, geleerd over computerwoorden, gedaan alsof we robots waren en kennis gemaakt met Scratch (dé programmeertaal voor kinderen). De verwondering van de kinderen bij het zien van het resultaat, het blijft magisch!”

Op de donderdag is Renske gedurende het gehele schooljaar te vinden op KBS Wijzer aan de Vecht. In modules wordt groep 3 t/m 8 volledig digitaal vaardig. Renske: “In groep 8 hebben we bijvoorbeeld al een goed gesprek gehad over sociale media. Groep 7 heeft geleerd over algoritmes. Bij groep 6 kwam Computational Thinking aan de orde bij het oplossen van moeilijke puzzels. En afgelopen week heeft groep 5 een tekening gemaakt door middel van een codekraker-pixeltekening.”

Heb je vragen of specifieke wensen? Neem gerust contact met ons op via
[email protected] of via 030 – 8909404.